Grøn stær Stresspletter

Forebyggelse af grøn stær og stresspletter (CSC)

Hans Bisgaard, professor, Dansk Børneastma Center, Herlev og Gentofte Hospital modtog et legat til forebyggelse af grøn stær og stresspletter (CSC). Dansk Børneastma Center har i kohorten COPSAC2000 de sidste 18 år fulgt knap 400 børn og deres mødre. Der er indsamlet data om graviditet, det tidlige livs miljø, medicinforbrug og bakteriesammensætning på hud, tarm og luftvejen. I den nystartede 18-årsundersøgelse i COPSAC2000 gennemføres øjenundersøgelser på børnene og resultaterne kobles med de eksisterende data. Projektet vil således se på børnenes sårbarhed for at udvikle grøn stær og stresspletter i relation til deres medicinforbrug, passiv rygning, bakteriesammensætning og BMI. Det kan forhåbentlig på sigt være med til at forebygge sygdomsforekomsten.

I 2017 modtog han i alt 183.500 kr. fra Øjenforeningen

Af Hans Bisgaard