Grøn stær

Forståelse af årsagerne til grøn stær

Thisayini Baskaran, forskningsårsstuderende, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi modtog et legat til at forske i, om regulering af blodkarrene i nethinden kan bidrage med en forståelse af årsagerne til grøn stær. Grøn stær har flere kliniske udtryk: Nogle patienter har et lavt tryk i øjet (LTG), mens andre har et højt tryk (OHT). Førstnævnte gruppe har betydelige skader på synsnerven, mens det ikke gælder OHT-patienter. Hypotesen er, at OHT-patienter er bedre til at opretholde blodgennemstrømningen i nethinden. Projektet undersøger, hvordan blodgennemstrømning hos LTG og OHT-patienter påvirkes efter iltstress. Da den indre nethindes blodkar reguleres af lokale molekyler, vil studiet også måle niveauet af stressmolekyler før, under og efter iltstress. I bedste fald vil det være muligt at identificere stressmolekyler, som kan anvendes som diagnostiske markører eller til at forstå, hvorfor synsnerven degenererer hos LTG-patienter og ikke hos OHT-patienter.

I 2017 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Thisayini Baskaran