Hypertriglyceridæmi

Nethinden hos patienter med hypertriglyceridæmi (forhøjet fedtniveau i blodet)

Anne Willerslev, reservelæge, Øjenklinikken, Rigshospitalet – Glostrup, modtog et legat til at lave et prospektivt observationsstudie, der undersøger nethinden hos patienter med hypertriglyceridæmi (forhøjet fedtniveau i blodet). For meget fedt i blodet gør dets optiske, mekaniske og strømningsmæssige egenskaber abnorme. Projektet vil undersøge, hvordan disse abnormiteter påvirker afbildningen af nethinden. Det gøres ved at sammenligne billeder af nethinden frembragt ved brug af de nye billedmodaliteter (optisk kohærenstomografi og adaptiv optisk fundusfotografering) med data om blodet indhentet fra blodprøver. Sammenligningen af data skal bruges til at udvikle metoder, der mere præcist skal kunne tolke billeder af nethinden frembragt grundet mistanke om nethindesygdomme, der relaterer sig til blodkarrene, f.eks. diabetes eller blodprop i nethinden.

I 2018 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Anne Willerslev