Nethinden

Stimulation med blinklys kan fremkalde et målbart diameterrespons i mus

Yasmin Sanaya Hauge El Dabagh, stud.med., Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til at undersøge, om stimulation med blinklys kan fremkalde et målbart diameterrespons i mus. I det menneskelige øje øger stimulering med blinklys nethindens stofskifte. Det får blodkarrene i nethinden til at udvide sig, hvilket sikrer en øget ilttilførsel til nethinden. Projektet ønsker at teste, om et tilsvarende karrespons kan genfindes i musemodeller. For er det tilfældet, kan musemodeller fremadrettet avendes til at afprøve, hvordan forskellige lægemidler påvirker nethindens stofskifte, samt til at undersøge stofskiftemekanismerne nærmere. Responset i musene aflæses ved at måle blodkarrenes i nethindens diameter før og efter stimulation med blinklys.

I 2018 modtog hun i alt 15.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Yasmin El Dabagh