Blodprop i øjet Nethinden

Veneblodpropper i nethinden

Lasse Jørgensen Cehofski, reservelæge i H-uddannelse og ph.d., Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til at efterprøve en teori om, at bestemte proteiner er kædet sammen med udviklingen af veneblodpropper i nethinden (RVO). RVO risikerer at føre til alvorlig synsnedsættelse og blindhed. De eksisterende behandlinger er ofte koblet til hyppige tilbagefald, og til alvorlig RVO er der generelt ingen synsforbedrende behandling. Avancerede proteinanalyser i dyremodeller har vist, at RVO er kædet sammen med en kraftig stigning i niveauet af to proteiner (IL-18 og S100A12). Projektet skal efterprøve korrelationen i et unikt prøvemateriale doneret fra et japansk hospital for at blive klogere på, om fremtidig behandling af RVO med fordel kan målrettes IL-18 og S100A12.

I 2016 modtog han i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2018 modtog han i alt 253.097 kr. fra Øjenforeningen, og et legat på 46.903 kr. fra Helene og Viggo Bruuns Fond
I 2019 modtog han i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen, hvoraf 50.000 kr. kom fra en
anonym giver