Diabetisk øjensygdom

Forbedrede metoder til diagnosticering af diabetisk maculaødem

Birgit Sander, laboratorieleder, ph.d., KAS Herlev modtog et legat til udvikling af forbedrede metoder til diagnosticering af diabetisk maculaødem, som viser sig ved væskeudtrædning omkring nethindens gule plet. Med en ny meget patientvenlig scanningsteknik (OCT = optical coherence tomography) kan et billede af nethindens forskellige cellelag omkring den gule plet fremstilles. Det aktuelle studie har til formål ved statistisk analyse af gentagne scanninger at forbedre billedkvaliteten i en sådan grad, at endnu ikke behandlingskrævende former for maculært ødem kan adskilles fra såvel behandlingskrævende former som fra nethinder uden maculært ødem.

I 2005 modtog hun i alt 75.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Carl og Nicoline Larsens Fond
I 2009 modtog hun i alt 92.000 kr. fra Øjenforeningen

2005-2009