Nærsynethed

Megalins rolle i udvikling af høj myopi (nærsynethed)

Tina Storm, Post doc, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, modtog et legat til undersøgelse af megalins rolle i udvikling af høj myopi (nærsynethed) og hertil knyttede følgesygdomme. I øjet findes megalin i det epithelvæv, der ligger mellem årehinden og henholdsvis kammervæsken og nethinden. I nyren er megalin nødvendig for at tilbageholde proteiner, hormoner og vitaminer, så disse ikke går tabt i urinen. Megalin er derfor en nærliggende kandidat til transport af næringsstoffer fra blodet til øjets indre strukturer. Mangel på megalin er sjældent, men fører bla. til høj myopi. Projektet har til formål at klarlægge, om megalin påvirker sammensætningen af næringsstoffer i kammervæsken hos en gruppe af patienter med høj myopi. Hvis dette kan påvises, vil dette eventuelt kunne behandles via øjendråber.

I 2012 modtog hun i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

Af Tina Storm