Diabetisk øjensygdom

Forebyggende – og behandlingsmæssig effekt af fjernbeskyttelse hos patienter med diabetisk nethindesygdom

Yasmin El Dabagh, forskningsårs studerende, Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital modtog et legat til at forske i, om der er forebyggende – og behandlingsmæssig effekt af fjernbeskyttelse hos patienter med diabetisk nethindesygdom. Det er vist, at fjernbeskyttelse (for eksempel afklemning af armen) kan reducere skader forårsaget af iltmangel. Ved fjernbeskyttelse gentages perioder med uskadelig iltmangel i et organ, hvilket beskytter andre organer, der er i risiko for at få skader af længerevarende iltmangel. Hos raske regulerer fjernbeskyttelse diameteren af nethindens større blodkar. Studiet vil undersøge, om det også gælder for patienter med diabetisk nethindesygdom, som netop er karakteriseret ved at have iltmangel i nethindens større blodkar.

I 2017 modtog hun i alt 50.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Yasmin El Dabagh