Diabetisk øjensygdom

Undersøge mulighederne for at forhindre udviklingen af diabetisk øjensygdom

Kristian Klemp, reservelæge, Glostrup Hospital fik bevilget et legat til at undersøge mulighederne for at forhindre udviklingen af diabetisk øjensygdom ved at øge nethindens iltkoncentration. Forsøg har vist, at hæmning af enzymet carbonanhydrase medfører en stigning i nethindens iltkoncentration. Gennem projektet søges påvist, hvorvidt hæmning af carbonanhydrase med stoffet Acetazolamid påvirker nethindens respons på lys. I bekræftende fald, kan vejen være banet til en mere effektiv måde at hindre udviklingen af diabetisk øjensygdom på. Den nuværende behandling indebærer destruktion af nethindevæv ved hjælp af laser, der dels skader nethinden og dels først kan iværksættes, når sygdommen er meget fremskreden og synstruende.

I 2007 modtog han i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Kristian Klemp