Hornhinden

Forbedre teknikken ved hornhindetransplantation

Nicklas Werge Svendsen, ph.d.-stud., Øjenklinikken, Rigshospitalet – Glostrup, modtog et legat til at udvikle en model af det forreste øjenkammer, der skal forbedre teknikken ved hornhindetransplantation. Modellen skal bruges til at simulere en hornhindetransplantation og herved blandet andet gøre det muligt at studere cellulære forandringer, der finder sted i tiden efter det kirurgiske indgreb. Aktuelt er der mange spørgsmål relateret til de cellulære forandringer i endothelcellelaget, samt til funktionaliteten af transplantaterne, der står ubesvarede hen. Forhåbningen er, at det vil blive muligt at besvare disse spørgsmål ved at studere forandringerne i en simulator uden for kroppen, og herved opnå en bedre forståelse for, hvilke forhold, der understøtter en vellykket transplantation, samt forebygger behovet for re-operation.

I 2018 modtog han i alt 180.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2019 modtog han i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen