Grå stær

Medfødt Grå stær genetisk og histologisk

Nigel Datta, reservelæge, Glostrup Hospital, modtog et støtte til at karakterisere medfødt Grå stær genetisk og histologisk. Medfødt Grå stær optræder ved ca. 1 ud af 10.000 fødsler. 1 ud af 100.000 børn i alderen 3 - 5 år rammes af Lenticonus - en anormal udbuling på linsen - og er derfor en sjælden, men nok underdiagnosticeret årsag til medfødt Grå stær. Nylige dyreforsøg har sandsynliggjort, at et specifikt molekyle synes at være forklaringen på denne genetiske defekt. Et lignende molekyle findes hos mennesket. På basis af en omfattende registrering i DK af medfødt Grå stær, er der fundet 10 tilfælde af Lenticonus. Ud fra blodprøver herfra vil genetiske analyser blive udført, hvilket vil være første gang på humant materiale globalt. Denne undersøgelse vil kunne bringe yderligere forståelse af sygdomsudviklingen med mulighed for forbedret diagnose og genetisk behandling.

I 2011 modtog han i alt 80.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Nigel Datta