Nethinden

Mindske hævelsen af nethinden

Carl Martin Vinten, reservelæge, akademiingeniør, Klinisk Øjenfysiologi, KAS Herlev fik bevilget et legat. Hos ca. 15% af diabetikere påvises hævelse af nethinden, som ubehandlet kan føre til nedsættelse af synsevnen. Behandlingen er fotokoagulation, når hævelsen er synstruende. En mindre del af patienterne responderer imidlertid ikke på fotokoagulation. Det har vist sig, at binyrebarkhormon indsprøjtet i øjets glaslegeme hos denne gruppe kan mindske hævelsen af nethinden og medføre et forbedret syn i en periode. Projektet skal måle ændringen i blodkarvæggens utæthed i forbindelse med denne behandling. Resultaterne vil kunne anvendes til forudsigelse af nye lægemidlers effekt mod hævelse af nethinden i løbet af uger mod hidtil år.

I 2004 modtog han i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond fra Betzy, Dagny og Caja Bojesens Mindefond
I 2005 modtog han i alt 210.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2006 modtog han i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen