AMD

Identifikation af gener med betydning for forekomsten af AMD - alderspletter på nethinden

Inger Christine Munch, afdelingslæge, ph.d.- studerende, Roskilde Sygehus, modtog legat til identifikation af gener med betydning for forekomsten af AMD – alderspletter på nethinden samt organisering af øjenundersøgelse af 6784 allerede genetisk karakteriserede forsøgsdeltagere. Våd AMD kan behandles medicinsk med betydelig effekt, men er ressourcemæssigt belastende. Der er derfor behov for at udvikle mere bekvemme behandlingsmetoder eller at udvikle metoder til behandling af selve grundsygdommen, tør AMD. Projektet vil i første omgang analysere forekomsten af små, hårde druser, som optræder i de tidlige faser af tør AMD. De giver ikke symptomer og bliver derfor sjældent diagnosticeret. Studiet vil koncentrere sig om at finde de gener, som er markører for AMD, hvoraf nogle allerede er kendte. Imidlertid viser analyser, at der må være flere uopdagede risiko-gener. Det kræver undersøgelse af 26.000 variationer i arvemassen, hvor det skal påvises, hvorvidt disse varierer med forekomsten af små, hårde druser.

I 2011 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2012 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 130.000 kr. fra Carl og Nicoline Larsens Fond

2011-2012

Af Inger Christine Munch, ph.d.-stud Afdelingslæge, Øjenafdelingen, Glostrup Hospital