AMD Nethinden

Identifikation af kliniske parametre, der kan forudsige, hvor stabilt patienter med AMD

Karen Bjerg Pedersen, læge, ph.d.-studerende, Odense Universitets-hospital modtog et legat, til fortsættelse af ph.d.-projekt til identifikation af kliniske parametre, der kan forudsige, hvor stabilt patienter med AMD - alderspletter på nethinden fikserer. Der anvendes en computerstyret fotografisk teknik til at registrere øjnenes bevægelighed i forbindelse med en elektrisk (Mulifokalt- ERG) og en scannings (OCT) undersøgelse af den centrale nethinde. De to metoder har stor betydning for vurdering af effekten af behandling af våd AMD. Det er endvidere projektets formål at undersøge, om stabiliteten af fiksationen er relateret til kliniske parametre så som synsstyrke, kontrastfølsomhed og øjets længde.

I 2006 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Carl og Nicoline Larsens Fond
I 2007 modtog hun i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen, heraf 25.000 kr.  fra Frantz Hoffmanns Mindelegat
I 2008 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen, heraf 61.400 kr. doneret af Harry Lykke Hansen og Hustrus Mindefond

2006-2008