AMD

kemokiners og kemokinreceptorers rolle ved AMD

Mads Krüger Falk, læge, ph.d.-studerende, Roskilde Sygehus, fik et legat til undersøgelse af kemokiners og kemokinreceptorers rolle ved AMD – alderspletter på nethinden, herunder påvisning af eventuelle sammenhænge med genetisk baggrund. Kemokiner er molekyler, hvis hovedfunktion er at regulere rekrutteringen af hvide blodlegemer. Kemokiner udøver deres funktion gennem kemokinreceptorer, som omfatter mange forskellige cellesubtyper. Der findes kun sparsom information om kemokiners rolle ved AMD, men det er påvist, at mus, som ikke er i besiddelse af kemokinet CCL2, lider af nethindesygdom, der minder om AMD. Preliminære data i studiet viser, at patienter med geografisk atrofi (sen-stadie af tør AMD) har en dysregulering af CCR3, hvilket ikke er blevet påvist før. Flere kemokiner og kemokinreceptorer vil blive målt i blodet for om muligt at påvise yderligere sammenhænge med ændringer af synscellelaget. Studiet planlægger at inkludere 500 personer.

I 2010 modtog han i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2011 modtog han i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2012 modtog han i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 50.000 kr. fra hver af de to fonde: 15. Juni Fonden og Helene og Viggo Bruuns Fond

2010-2012