AMD

Ny mulighed for behandling af AMD ved hjælp af neuroprotektion

Nina Buus Sørensen, læge, ph.d.-stud., Glostrup Hospital, modtog et legat til undersøgelse af en ny mulighed for behandling af AMD ved hjælp af neuro-protektion. Den nuværende behandling er alene rettet mod dannelsen af nye blodårer i nethinden, som forhindrer synstab hos ca. 30% af de behandlede patienter. Andre 30% har en umiddelbar forbedring af visus, men denne tabes i løbet af et år som følge af atrofi af fotoreceptorerne. Studiet sigter mod at stoppe dette fotoreceptortab ved at sprøjte cellebeskyttende stoffer ind i øjet. Det forventes, at projektet vil medføre nye og forbedre eksisterende behandlingsstrategier for AMD til gavn for en stor gruppe øjenpatienter.

I 2013 modtog hun i alt 517.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 192.000 kr. fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2014 modtog hun i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2015 modtog hun i alt 400.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2016 modtog hun i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen, heraf et legat på 50.000 kr. fra Helena og Viggo Bruuns Fond på 50.000 kr.

1.567.000

2013-2016