AMD

Bartosz Pilecki, postdoc, Institut for Molekylær Medicin, Syddansk Universitet modtog et legat til at undersøge årsagerne til, at MFAP4-blokerende antistoffer reducerer skader, der opstår ved AMD og diabetisk øjensygdom (DR). AMD og DR er karakteriseret ved betændelse, arvævsdannelse og karnydannelse. De behandlinger, der gives i dag (anti-VEGF) virker ved at hæmme dannelsen af nye blodkar, men har ikke effekt på de resterende komplikationer. MFAP4-blokerende antistoffer har i mussemodeller vist sig at reducere de øjenskader, der er opstået ved AMD og DR. I projektet undersøges det, hvilke effekter MFAP4 har på karvækst, arvævsdannelse og betændelse, samt hvordan MFAP4 fungerer i samspil med anti-VEGF. Forhåbningen er at finde nye mekanismer, der kan bidrage til bedre behandling af AMD og DR.

I 2016 modtog han i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2017 modtog han i alt 50.000 kr. fra Øjenforeningen