AMD Blodprop i øjet Diabetisk øjensygdom Grøn stær

Sammenhængen mellem iltmangel i nethinden og de sygdomsmekanismer

Rasmus Ejstrup, læge, ph.d.-studerende, Glostrup Hospital blev støttet til undersøgelse af sammenhængen mellem iltmangel i nethinden og de sygdomsmekanismer, der antages at være afgørende for udvikling af bl.a. diabetisk nethindesygdom, grøn stær, AMD - alderspletter på nethinden og blodpropper i øjet. Studiet sigter mod at fastlægge forskellige nervevævsbeskyttende stoffers effekt på nethindens funktion efter iltmangel. Konsekvensen af iltmangel i nethinden søges dels kortlagt ved kirurgisk indgreb i nethindens grenvene og dels ved at undersøge iltmanglen i nethinden mere generelt ved at øge det intraokulære tryk. Studiet tjener til at verificere teorien om, at nervevævsbeskyttende stoffer kan reducere de skadelige virkninger af iltmangel i nethinden.

I 2008 modtog han i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2009 modtog han i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen