Retinitis Pigmentosa

Arvelige nethindesygdom retinitis pigmentosa (RP). RP har hidtil ikke kunnet behandles

Mette Bertelsen, læge, ph.d.-studerende, Kennedy Centret, modtog et legat. Projektet vil fokusere på den arvelige nethindesygdom Retinitis Pigmentosa (RP). RP har hidtil ikke kunnet behandles, men lovende behandlingsforsøg er på vej. Deltagelse i disse behandlingsforsøg kræver en detaljeret og individualiseret karakterisering af sygdommen mht. til typeinddeling og genetiske årsager. Projektet vil derfor for det første omfatte et genetisk, epidemiologisk studie med opdatering af RP-registret og dernæst et epidemiologisk studie, hvor dødelighed, anden sygdom og socioøkomiske forhold undersøges for RP-patienter. Dette projekt vil være afgørende for de ca. 2000 RP-patienter i DK og deres muligheder for at få behandling.

I 2011 modtog hun i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2012 modtog hun i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2013 modtog hun i alt 70.000 kr. fra Øjenforeningen

2011-2013