Idiopatisk Intrakraniel Hypertension

Bedre håndtering af Idiopatisk Intrakraniel Hypertension (IIH)

Elisabeth Arnberg Wibroe, KBU-læge, Lægerne ved Trianglen, modtog et legat til at forske i bedre håndtering af Idiopatisk Intrakraniel Hypertension (IIH). IIH, som er en tilstand udløst af forhøjet tryk i kraniet, er svær at diagnosticere tidligt. Derfor når IIH-patienter ofte at få svær permanent synsnedsættelse – og i få tilfælde blive blinde – grundet skader på synsnervens funktion. Projektet vil finde biomarkører for IIH i spinalvæsken til tidlig diagnostik og bedømmelse af sygdommens sværhedsgrad. Biomarkører, der kan relateres til det øgede kranielle tryk eller til skader på synsnervens funktion. Projektet gør brug af massespektrometri, OCT (lysbrydnings-teknik) og funktionelle forandringer i synsnerven, bedømt ved funktionen af de blå celler, der styrer pupillen, til at identificere relevante biomarkører. Formålet er bedre sygdomshåndtering, målrettet behandling og forebyggelse af svære/permanente synstab.

I 2016 modtog hun i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2019 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen