Intraokulære tumorer

Bedre vævsudtagelsen fra intraokulære tumorer i øjet

Jens Folke Kiilgaard, overlæge og forskningslektor, Øjenklinikken, Rigshospitalet modtog et legat til at bedre vævsudtagelsen fra intraokulære tumorer i øjet. TransVitreale-RetinoChoroidale (TVRC) biopsi er en valideret teknik til at udtage væv fra intraokulære tumorer til histologiske – og genetiske analyser. Biopsien udtages ved brug af en såkaldt vitrektor-maskine, der klipper tumorvæv ud. De cytologiske analyser af det udtagne tumorvæv varierer i kvalitet. Projektet vil undersøge, om det er TVCR-teknikken eller vævets grundtilstand, der er skyld i variationen. Svinelevere ligner i struktur og fasthed de intraokulære tumorer, hvorfor de er egnede til at afprøve vitrektor-maskinens indstillinger, samt afklare betydningen af for eksempel klippehastighed, sugestyrke og størrelsen på vitrektomens åbning.

I 2008 modtog han i alt 123.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2010 modtog han i alt 225.000 kr. fra Øjenforeningen