Diabetisk øjensygdom

Behandlingen af diabetisk makulært ødem (DME). DME behandles i dag oftest med laser

Søren Leer Blindbæk, klinisk assistent og ph.d.-studerende, Klinisk Institut, Syddansk Universitet og Øjenafdelingen, Odense Universitetshospital modtog et legat til at optimere behandlingen af diabetisk makulært ødem (DME). DME behandles i dag oftest med laser og/eller intravitreal anti-VEGF. Intravitreal anti-VEGF er en dyr behandling. Ved at kombinere intravitreal aflibercept med navigeret central laserbehandling (Navilas®) forventes det, at det er muligt at reducere behovet for intravitreal behandling. Studiet sammenligner behandling med Navilas® og intravitreal aflibercept med behandling med konventionel Pascal laser og intravitreal aflibercept. Formålet er at afklare, om en behandling af DME med Navilas® har bedre effekt, færre risici og er mindre omkostningstung.

I 2015 modtog han i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2017 modtog han i alt 50.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Helene og Viggo Bruuns Fond

2015-2017

Af Søren Leer Blindbæk