Melanom

Diagnosticeringen af melanomer i øjet

Isabel Smidt-Nielsen, medicinstuderende og forskningsassistent, Øjenafdelingen, Rigshospitalet modtog et legat til i et retrospektivt registerstudie at se på diagnosticeringen af melanomer i øjet. De senere år er der i Danmark kommet fokus på tidlig opsporing af forandringer i øjet, og kræftbehandlingen er centraliseret. Det har ført til hurtigere behandling af melanom, som er den hyppigste ondartede øjentumor med en 10-års overlevelse på blot 10 pct. Ved at analysere data fra patienter med melanomer fra 1943 til nu vil studiet afdække, om udviklingen har påvirket overlevelsen. Ved at se på vævsprøver fra tidligere enukleerede øjne med små melanomer vil studiet desuden teste, om den genetiske profil kan afdække, hvorfor nogle bliver langtidsoverlevere og andre ikke. Sådanne data findes ikke, da patienter med små melanomer i dag strålebehandles frem for at blive enukleeret.

I 2017 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Isabel Schmidt-Nielsen