Forekomsten af diabetes og hjerte-karsygdomme

Nina C. Bille Brahe Taarnhøj, læge, ph.d.-studerende, KAS Herlev/Københavns Universitet modtog et legat til udvikling af forbedret analyse af digitale fotografier af øjenbaggrunden med udgangspunkt i blodkarrenes geometri. Ved at analysere blodkarrene i øjenbaggrunden hos 1.000 personer samt 220 tvillingepar, som også er karakteriseret bl.a. mht. sukkerstofskifte og hjerte-karsygdomme, vil projektet undersøge mulige korrelationer. Sigtet er, at kunne anvende fotografier af øjenbaggrunden som prognostisk værktøj for forekomsten af diabetes og hjerte-karsygdomme i større befolkningsstudier og screeningsundersøgelser. Tvillinge-undersøgelsen tjener til at belyse indvirkningen af arv og miljø på blodkarrenes geometri.

I 2003 modtog hun i alt 366.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2005 modtog hun i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen