Modermærkekræft i øjet

Astrid-Helene Ravn Jørgensen, klinisk forskningsassistent, Øjenklinikken Rigshospitalet, modtog et legat til undersøgelse af modermærkekræft i regnbuehinden. Forekomsten af modermærkekræft i øjet er tre gange højere i Skandinavien end i resten af verden. Projektet vil undersøge, hvorfor der er den forhøjede forekomst, og hvordan det kan forebygges. Herudover vil man lave en beskrivelse af tumorernes genetiske profil. Undersøgelsen skal danne grundlag for at vurdere, om genetiske forandringer i tumorer i den nederste del af regnbuehinden skyldes UV-påvirkninger, og om nye tilfælde derfor kan forebygges med solbriller. Yderligere vil man belyse, om patienter med modermærkekræft i regnbuehinden har en øget risiko for at udvikle andre former for kræft.

I 2015 modtog hun i alt 240.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Astrid-Helene Ravn Jørgensen