Fuchs’ hornhindesygdom

Fuchs’ hornhindesygdom, som fører til dannelsen af små knoplignende vækster på hornhindens inderside

Esben Nielsen, læge og ph.d.-stud., Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til afslutning af ph.d.-studie af Fuchs’ hornhindesygdom, om fører til dannelsen af små knoplignende vækster på hornhindens inderside i endothelet, som slører synet. Behandlingen består i hornhindetransplantation ved en særlig operationsteknik, som fører til en klar forbedring af synet, men dog således, at synet sjældent bliver fuldt rehabiliteret. Årsagen hertil kendes ikke. Studiet søger at afdække disse ukendte årsager, som er en forudsætning for på sigt at kunne tilvejebringe angrebspunkter for medicinsk behandling. Øjenforeningen har støttet studiet med 300.000 kr. i både 2013 og 2014.

I 2014 modtog han i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen, heraf 91.000 kr. fra Carl og Nicoline Larsens Fond
I 2015 modtog han i alt 50.000 kr. fra Helene og Viggo Bruuns Fond

2014-2015