Hornhinden

Identifikation af naturlægestoffer til behandling af hornhindedystrofier

Marina Linov, ph.d.-stud., Det Tekniske Fakultet, Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi, SDU, Odense, modtog et legat til identifikation af naturlægestoffer til behandling af hornhindedystrofier. En mutation i genet TGFBI er skyld i de to typer af hornhindesygdom. Det muterede gen producerer et muteret protein, som ophobes i hornhinden og giver synstruende forandringer. Ved at screene en database med 200.000 naturligt forekommende stoffer, er det håbet, at der kan findes et stof, der kan binde det muterede protein. Det vil på sigt være med til at sikre, at hornhinden kan genvinde sin gennemsigtighed og patienten genvinde synet.

I 2015 modtog hun i alt 70.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2016 modtog hun i alt 40.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2017 modtog hun i alt 20.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Helene og Viggo Bruuns Fond

2015-2017