Epiretinal fibrose

Klarlægge, hvilken rækkefølge, der er mest hensigtsmæssig for operation

Hassan Hamoudi, læge, Rigshospitalet – Glostrup, modtog et legat til at klarlægge, hvilken rækkefølge, der er mest hensigtsmæssig for operation mod grå stær og epiretinal fibrose. Ved epiretinal fibrose er der en fortætning af bindevævet i den tynde membran, der adskiller øjets glaslegeme fra nethinden. Der er tale om en tilstand, som kan medføre svær synsreduktion. Ved en operation fjernes den påvirkede bindevævsmembran. Ved grå stær-operation erstattes øjets linse. I dag er det international praksis, at man starter med nethindeoperationen for epiretinal fibrose og venter med at operere for grå stær. Nogle steder udføres begge operationer samtidigt, men med flere komplikationer til følge. Foreløbige resultater viser, at man bør starte med grå stær-operationen, for derved at opnå bedre synsresultater, færre komplikationer og færre omkostninger for samfundet.

I 2015 modtog han i alt 200.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Hassan Hamoudi