Nærsynethed

Korrektion af nærsynethed, der giver den mest optimale synskvalitet

Anders Gyldenkerne, ph.d.-studerende, Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital modtog et legat til at undersøge, hvilken korrektion af nærsynethed, der giver den mest optimale synskvalitet. Det er nemlig stadig uvist om det er briller/kontaktlinser eller kirurgi, der giver det bedste resultat, samt hvilke konsekvenser det kirurgiske indgreb har for dybdesynet. Dette ønsker projektet at afklare ved at analysere data fra patienter, som er blevet opereret for nærsynethed, samt måle dybde- og kontrastsyn før og efter operation. Endelig foretages målinger af blandt andet højere-ordens-aberrationer på patienter, der har fået tilpasset briller eller kontaktlinser på Kontaktlinse Instituttet i Aarhus.

I 2017 modtog han i alt 6.320 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

Af Anders Gyldenkerne