Øjenallergi

Øjenallergi rammer ca. 25% af befolkningen med betydelige helbredsmæssige

Sofie Agnete Juhl Munk, læge, ph.d.-stud., Glostrup Hospital, fik legat til at undersøge øjenallergi hos voksne. Øjenallergi rammer ca. 25% af befolkningen med betydelige helbredsmæssige og socioøkonomiske konsekvenser for den enkelte patient. Formålet med dette ph.d.-projekt er at udvikle nye og bedre metoder til diagnosticering af øjenallergi. Studiet vil i første fase forsøge at udvikle den bedste metode til opsamling af tårevæske. Identifikation af allergiske markører i tårevæsken vil blive fundet ved at sammenligne med tårevæske fra patienter uden øjenallergi. I andet forsøg vil patienter med røde øjne og øjenallergi blive undersøgt som referencepunkt for tredje forsøg, hvor udiagnosticerede patienter med røde øjne og mistanke om øjenallergi vil blive undersøgt. Bedre diagnosticering af patientgruppen vil kunne lede til målrettet behandling og færre synstruende øjenkomplikationer.

I 2014 modtog hun i alt 50.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Sofie Agnete Juhl Munk