Melanom

Patienter med melanom i øjet og levermetastaser

Mette Bagger, reservelæge og klinisk assistent, Øjenklinikken, Rigshospitalet Glostrup modtog et legat på 75.200 kr. fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond til at indhente viden om, hvordan patienter melanom i øjet og levermetastaser skal behandles. Omkring halvdelen af de patienter, der er behandlet for melanom, dør af levermetastaser op til 15 år efter diagnosen. En forklaring er, at sygdommen allerede har spredt sig på diagnosetidspunktet, men først giver sig til kende flere år senere. De senere års forskning har gjort det muligt at identificere de melanom-patienter, der senere vil få spredning til leveren, men der findes stadig ingen effektiv behandling. Det vides ikke, om levermetastaserne ligner primærtumor. Med henblik på at finde effektiv behandling vil studiet undersøge heterogeniteten i primærtumor og sammenligne den med levermetastasernes genetiske profil.

I 2012 modtog hun i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2013 modtog hun i alt 375.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2015 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2017 modtog hun i alt 75.000 kr. fra Øjenforeningen.  Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond