Lebers Hereditære Optikusneuropati Synsnervesvind

Studie i synsnervesygdomme, som kan være særdeles synstruende

Cecilia Rönnbäck, stud.med. med prægraduat forskningshalvår, Glostrup Hospital modtog et legat til et studie i synsnervesygdomme, som kan være særdeles synstruende og føre til total blindhed. De to hyppigst forekommende varianter er Kjers og Lebers synsnervesvind, som fører til fremskyndet tab af nethindens yderste lag af nerveceller, de såkaldte ganglieceller, og disses udløbere i form af nervetråde, der samler sig som et ledningsnet (synsnerven), der leder lysimpulserne til hjernens synscentre.

Det er projektets formål at identificere nye og mere præcise mål for sygdomsudviklingen ved Kjers og Lebers synsnervesvind, herunder vævstabet over tid. En forøget målingssikkerhed i forhold til den hidtidige standard er afgørende for påvisning af varierende udviklingsforløb samt effekten af nye tiltag til forsinkelse af nervevævstab og eventuelt forbedrede muligheder for synsbevarelse.

I 2008 modtog hun i alt 60.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2011 modtog hun i alt 251.000 kr. fra Øjenforeningen