Synsnervebetændelse

Undersøgelse af synsnervebetændelse, som er et debutsymptom

Anna Tsakiri, læge, klinisk assistent, Forskningsenheden for Synsnerve-betændelse og Sclerose, Glostrup Hospital, modtog et legat til undersøgelse af synsnervebetændelse, som er et debutsymptom hos ca. 20% af patienter med multipel sclerose. Der findes ikke i øjeblikket behandling af synsnervebetændelse. Projektet omfatter et placebo-kontrolleret forsøg baseret på 64 patienter med akut synsnervebetændelse, som vil blive behandlet med stoffet simvastatin, som er egnet til at indgå i en kombinationsbehandling med andre farmaka til behandling af multipel sclerose og med mulighed for behandling af synsnervebetændelse. Studiet er således dobbeltsigtet rettet mod såvel multipel sclerose som synsnervebetændelse. Studiet er godkendt af en videnskabsetisk komité og gennemføres i overensstemmelse med Helsinki-deklarationen og GCP-regler.

I 2006 modtog hun i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen

Af Anna Tsakiri