Nethinden

Blodgennemstrømningen i nethindens små blodkar

Charlotte Ernst, ph.d.-stud., Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til at indhente ny viden om de hidtil ukendte mekanismer, der regulerer blodgennemstrømningen i nethindens små blodkar. Forstyrrelser i reguleringen af blodgennemstrømningen er årsag til udviklingen af flere synstruende øjensygdomme. Det er påvist, at ATP-molekylet spiller en rolle i reguleringen af blodgennemstrømningen gennem de større blodkar i øjet, mens effekten af molekylet på de mindre blodkar er ukendt. De mindre blodkar leverer ilt og næringsstoffer til nethinden, hvorfor viden om de mekanismer, der styrer reguleringen af blodgennemstrømningen i de små blodkar, er afgørende for, at det kan være muligt at udvikle nye behandlinger mod vaskulære sygdomme i nethinden, såsom diabetisk øjensygdom. I projektet anvendes nethinder fra griseøjne som studieobjekter.

I 2018 modtog hun i alt 45.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2019 modtog hun i alt 150.000 kr. fra Øjenforeningen