Keratoconus (Keglehornhinde)

Gennemføre genetisk diagnostik af arvelige hornhindesygdomme

Kim Nielsen, molekylærbiolog, ph.d., Århus Sygehus modtog 137.000 kr. fra Betsy, Dagny og Caja Bojesens Mindefond til at gennemføre genetisk diagnostik af arvelige hornhindesygdomme for derved at opnå en tidligere og mere sikker diagnostik, som kan sikre et bedre behandlingsforløb. Projektet vil blive gennemført på basis  af analyser af væv fra forskningsbiobanken på Århus Sygehus.

Kim Nielsen modtog tillige 90.000 kr. til støtte for undersøgelser af sygdommen keratoconus, som fører til en kegleformet udformning af hornhinden med

store synsforstyrrelser for den ramte. Projektet vil dels undersøge hyppigheden af keratoconus i Danmark baseret på data fra Landspatientregistret og dels undersøge, et bestemt gens indflydelse på udviklingen af sygdommen og endelig  vurdere et bestemt proteins indflydelse på hornhindens epithelceller hos keratoconus-patienter.

I 2004 modtog han i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2005 modtog han i alt 275.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2006 modtog han i alt 137.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Betsy, Dagny og Caja Bojesens Mindefond
I 2012 modtog han i alt 120.000 kr. fra Øjenforeningen