Årehinden

Opnå en mere sikker diagnostik af stressøje

Farah Arif, reservelæge, Glostrup Hospital, modtog et legat til at opnå en mere sikker diagnostik af stressøje (central erøs chorioretinopati = CSC), en relativ hyppig øjensygdom hos midaldrende. Det har hidtil vist sig vanskeligt at skelne stressøje fra andre nethindesygdomme, hvorfor der er behov for en skarpere definition af stressøje. Det aktuelle projekt vil omfatte 634 patienter med stressøje fra Glostrup Hospital for derved at kortlægge forekomsten af tidlige tegn på stressøje og statistisk verificere, hvorvidt de udvikler sig til egentlig stressøje. Dette forventes at kunne give basis for behandling af stressøje tidligere og bedre.

I 2013 modtog hun i alt 400.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 150.000 kr. fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

Af Farah Arif