Papildruser

Papildruser er aflejringer i synsnervehovedet på øjets nethinde

Lasse Malmqvist Larsen, læge, ph.d.-stud. Glostrup Hospital, modtog et legat til undersøgelse af papildruser. Papildruser er aflejringer i synsnervehovedet på øjets nethinde. Sygdommen forekommer hos 2% af befolkningen og er ofte et tilfældigt fund. Papildruser medfører synsfeltsdefekter, der tiltager med alderen samt vaskulære komplikationer. Studiet har til formål at kvantificere papildruser, fastlægge indvirkningen på synsnervefunktionen, vurdere omfanget af komplikationer og i sidste fase gennemføre en genetisk udredning af sygdommen. Kvantificeringen af papildruser og undersøgelse af effekten på synsnervefunktionen samt påvisning af omfanget af komplikationer vil blive placeret på ca. 80 forsøgsdeltagere. Den genetiske udredning af sygdommen vil blive baseret på et 50-års follow-up studie på drusepatienter, som i 1964 indgik i en doktordisputats.

I 2014 modtog han i alt 400.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2015 modtog han i alt 300.000 kr. fra Øjenforeningen