Blodprop i øjet

Patienter med venøs blodprop i øjet (BRVO). BRVO medfører ofte makulaødem

Katrine Hartmund Frederiksen, reservelæge og ph.d.-stud., Øjenafdelingen E, Odense Universitetshospital, modtog et legat til at undersøge, om supplerende laserbehandling kan mindske behovet for medicinske injektioner hos patienter med venøs blodprop i øjet (BRVO). BRVO medfører ofte makulaødem, hvilket kan føre til alvorligt synstab eller blindhed. Aktuelt gives anti-VEGF for at forebygge makulaødem. Det er effektivt, men de mange injektioner er belastende for patienterne og for afdelingernes økonomi. Tidligere behandledes BRVO med laser. Teknologien havde begrænset effekt og var associeret med bivirkninger. Projektet vil undersøge om en ny type navigeret laser, som er mere effektiv, sikker og præcis, kan fungere som supplement til anti-VEGF. Legatet skal finansiere et apparat, der kan måle ilt i nethinden, da iltindholdet er et mål for, om laserbehandlingen har haft den ønskede effekt.

I 2018 modtog hun i alt 290.000 kr. fra Øjenforeningen, og et legat på 100.000 kr. fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

Af Katrine Hartmund Frederiksen