Blodprop i øjet

Sammenhængen mellem iltmætningen i nethindens store blodkar og synsstyrken

Signe Krejberg Jeppesen, ph.d.-studerende, cand.san. i optometri og synsvidenskab, Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital modtog et legat til at forske i sammenhængen mellem iltmætningen i nethindens store blodkar og synsstyrken hos patienter med blodprop i nethinden, samt om iltmætningen og varighed af den nedsatte blodgennemstrømning kan afgøre synsprognosen for patienterne. Data indsamles fra patienter, der er henvist til øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital med blodprop i nethinden. Foruden de vanlige undersøgelser foretages retinal oxymetri og followup-undersøgelser på patienterne efter seks og tolv måneder. For patienter, hvis blodprop omfatter øvre - eller nedre temporale arkadevene, gælder det, at undersøgelserne af varigheden af den nedsatte blodforsyning, vil suppleres med målinger af diameter og reaktivitet i nethindens blodkar, samt blodgennemstrømning i perioden efter.

I 2017 modtog hun i alt 70.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2019 modtog hun i alt 250.000 kr. fra Øjenforeningen, hvoraf 50.000 kr. kom fra Helene og Viggo Bruuns Fond
I 2020 modtog hun i alt 71.435 kr. fra Øjenforeningen

2017-2020