Endoteldystrofi

Sammenligne to teknikker til hornhindetransplantationer ved endoteldystrofi

Anders Ivarsen, overlæge, Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat på 100.000 kr. fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

Anders Ivarsen, overlæge, Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital, modtog et legat til at sammenligne to teknikker til hornhindetransplantationer ved endoteldystrofi. Endoteldystrofi behandles hyppigst med transplantation af hornhindens bageste lag ved et DSAEKindgreb. Ved DSAEK skæres hornhinden af med et mikrokeratom, der giver transplantater af varierende tykkelse. Det formodes at være årsag til, at den synsmæssige gevinst efter indgrebet ofte er lavere end forventet. I projektet vil DSAEK blive sammenlignet med en femtosekund-laser, der laver reproducerbare snit i hornhinder. Aarhusianske patienter med endoteldystrofi bliver tilfældigt behandlet med et mikrokeratom- eller et femtosekundlaser-skåret transplantat. Herefter følges de i to år med henblik på at evaluere transplantaternes overlevelse og den synsmæssige gevinst ved indgrebet.

2009 modtog han i alt 202.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond
I 2016 modtog han i alt 100.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond

2009-2016

Af Anders Ivarsen