Præmaturitets retinopati

Undersøgelse af synshandicap hos for tidligt fødte børn

Carina Slidsborg, reservelæge, introduktionsstilling i oftalmologi, Rigs-hospitalet modtog et forskningslegat til undersøgelse af synshandicap hos for tidligt fødte børn, hvor en af de væsentligste årsager til synshandicap er nethindesygdommen ROP eller præmaturitets retinopati. Formålet er at undersøge forekomsten af ROP gennem de sidste 18 år for at finde forklaringen på, at antallet af børn med ROP er fordoblet indenfor den sidste 5-års periode. Studiet vil også omfatte en påvisning af forskellene i behandlingseffekten af de anvendte behandlingsformer (cryo- og laserterapi). Endelig vil årsagerne til svagsyn og blindhed hos for tidligt fødte børn blive søgt afklaret.

I 2006 modtog hun i alt 420.000 kr. fra Øjenforeningen
I 2007 modtog hun i alt 350.000 kr. fra Øjenforeningen. Heraf 185.000 kr. doneret af Carl og Nicoline Larsens Fond
I 2008 modtog hun i alt 195.000 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Carl og Nicoline Larsens Fond
I 2009 modtog hun i alt 392.440 kr. fra Øjenforeningen. Hele støtten var gjort mulig som følge af en donation fra Bagenkop Nielsens Øjen-Fond